… dopóty mogę liczyć na pomoc zdalną znanych mi, zaufanych ekspertów.
We wszystkich wersjach Windows zawsze była obecna opcja pomocy zdalnej dla użytkownika komputera. O tej formie pomocy z reguły słyszałem od różnych „znawców” więcej ostrzeżeń niż dobrych opinii.
Opcję pomocy zdalnej miałem jednak kilka razy skonfigurowaną, ale nie zawsze, to znaczy nie w każdej instalacji Windows. Trzeba przyznać, że było z tym trochę pracy. No ale w końcu to raczej ja sam jestem ekspertem, Zdarza mi się korzystać z pomocy innych, często doszkalam się w zakresie różnych nowych rozwiązań. Rzadko jednak używam do tego opcji pomocy zdalnej.
„Znawcy” w zastępstwie pomocy zdalnej oferują całą kolekcję różnych programów i programików, robiących to ich zdaniem lepiej. Sam również próbowałem tych innych programów z bardzo dobrym skutkiem. Jednak kiedy mam sam szybko stworzyć połączenie pomiędzy dwoma osobami w celu jakichś konsultacji z możliwością podejrzenia stanu komputera, korzystam aktualnie tylko z dwóch programów: Skype i Skype dla firm.
Sprawdźmy, jak wygląda opcja pomocy zdalnej w Windows 10. To może być Windows 7 lub Windows 8.1. Ku mojemu zaskoczeniu naprawdę wystarczy tylko czytać to, co komputer do nas pisze i wybierać właściwe odpowiedzi. Moim zdaniem przygotowanie komputera do przyjęcia po raz pierwszy pomocy zdalnej nie jest trudne. Przedstawię to poniżej:
Zaczynamy w lewym dolnym rogu ekranu od kliknięcia lupy wyszukiwania. Wpisujemy hasło: Zdalna pomoc.
Naciskamy Enter.
Spośród wyświetlonych odpowiedzi wybieramy opcję drugą — Zaproś kogoś, aby połączył się z Twoim Komputerem…
Właściwa odpowiedź jest domyślnie zaznaczona — wystarczy ją kliknąć.
Proszę nie wpadać w panikę. Taki komunikat otrzymamy przy pierwszym użyciu pomocy zdalnej. Naprawienie (czy też raczej skonfigurowanie) tej opcji jest sprawą oczywistą i nie spowoduje żadnych dziur w zabezpieczeniach komputera (każdy polecany przez „znawców” programik robi to samo, co teraz zrobi sam system operacyjny). Klikamy Napraw.
Także w tym przypadku spokojnie możemy kliknąć opcję Spróbuj wykonać te naprawy jako administrator. W końcu to nasz komputer i my jesteśmy administratorami. Każdy programik od „znawców” zrobi to samo, tyle że za naszymi plecami.
Mamy już skonfigurowany komputer do korzystania z opcji pomocy zdalnej. Wystarczy kliknąć Zamknij narzędzie do rozwiązywania problemów.
Jeśli nie mamy pewności, czy nasz klient poczty elektronicznej jest zgodny z opcją pomocy zdalnej, to wybieramy pierwszą opcję. Klikamy ją i patrzymy, gdzie komputer chce nam zapisać plik z zaproszeniem.
Zapamiętujemy (nie trzeba zapisywać) nazwę pliku, by móc ją za chwilę odszukać w folderze Dokumenty na tym komputerze. Otwieramy klienta poczty i tworzymy nową wiadomość (ja skorzystam ze standardowego klienta poczty w Windows 10). Adresujemy ją do mojego eksperta, od którego oczekuję pomocy. Wstawiam jako załącznik plik zaproszenia. Opisuję też powód poszukiwania pomocy.
W moim przypadku wysyłam wiadomość na adres tester@bbsoft.com.pl. Komputer jest już gotowy do przyjęcia pomocy od eksperta.
Kiedy nasz ekspert przeczyta wiadomość i otworzy nasze zaproszenie, będzie musiał się z nami skontaktować np. telefonicznie. Jest to kolejna okazja do weryfikacji, czy pomagać nam będzie osoba, której ufamy. Musimy przekazać pomagającemu hasło widoczne w powyższym komunikacie. Od tego momentu pomagający przejmuje sterowanie naszym komputerem, a my obserwujemy, co on robi i przy okazji uczymy się, jak sobie radzić w określonej sytuacji.
U proszącego o pomoc początek tej operacji wygląda tak:
A tak wygląda ekran u udzielającego pomocy. Tu widać, że pomagający ma znacznie wyższą rozdzielczość ekranu monitora: